Από τον Αρίστο Κωνσταντίνου, Career Counselor – Carruca Consultants Ltd (Μέλος του CAEC)
Ένας από τους βασικότερους στόχους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας είναι η προετοιμασία των μαθητών για συμμετοχή στις Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης για να μπορέσουν να αποκτήσουν μία θέση στα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου και της Ελλάδα, αλλά και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως την Γερμανία, την Ιταλία κτλ. Μιας και οι θέσεις είναι πολύ λιγότερες από τους υποψήφιους, είναι δεδομένο ότι αρκετοί συμμετέχοντες δεν θα λάβουν θέση στις πρώτες τους επιλογές προτίμησης, ή ακόμα, δεν θα λάβουν καν θέση. Άρα κάποιοι θα πετύχουν τον στόχο τους και κάποιοι, ίσως οι περισσότεροι, θα ΄αποτύχουν΄. Είναι όμως ΄αποτυχία΄ για αυτούς που δεν θα πετύχουν την θέση που προσδοκούσαν;
Σημαντικό ρόλο στην όλη διαδικασία παίζει το περιβάλλον των συμμετεχόντων που μέσα σε αυτό συγκαταλέγονται οι γονείς, οι διάφοροι συγγενείς και φίλοι, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου αλλά και των φροντιστηρίων, και σίγουρα η κοινωνία. Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει μία προσδοκία ότι αν πετύχεις θέση στις Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης, θα πετύχεις στην καριέρα σου. Είναι όμως έτσι η πραγματικότητα;
Φυσικά δεν νοείται ότι οι μαθητές δεν πρέπει να λαμβάνουν μέρος στις Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης, απεναντίας, σίγουρα ενθαρρύνουμε τα παιδιά να λάβουν μέρος γιατί η συμμετοχή τους θα τους βοηθήσει να αποκτήσουν εμπειρίες και δεξιότητες, αλλά πολύ περισσότερο αυτογνωσία δυνατοτήτων. Θα είναι μία διαδικασία την οποία καλό είναι να περάσουν όλοι οι μαθητές αν είναι δυνατό, γιατί η συμμετοχή τους θα τους βοηθήσει να διαφανούν ποια είναι τα επόμενα τους βήματα. Αν πετύχουν τον στόχο που έχουν θέσει, πολύ πιθανό να το ακολουθήσουν. Όμως αυτοί που θα ΄αποτύχουν΄ τι θα είναι καλό να κάνουν;
Με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, η αναζήτηση των επιλογών των συμμετεχόντων δεν τελειώνει εκεί, αλλά, μάλλον εκείνη την στιγμή αρχίζει. Και αυτό γιατί σήμερα οι νέοι έχουν τόσες πολλές επιλογές καριέρας που κάνεις δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι το παιχνίδι τελείωσε. Άλλοι θα διεκδικήσουν θέση στις δεύτερες κατανομές των δημόσιων πανεπιστημίων της Κύπρου, ίσως θέση στα Ελληνικά πανεπιστήμια, ή ακόμα σε άλλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, ή σε ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου, είτε να μην σπουδάσουν στο παρόν στάδιο, είτε οποιαδήποτε άλλη επιλογή.
Αν λάβουμε υπόψη ότι αρκετοί υποψήφιοι είχαν ΄αποτύχει΄ στις Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης αλλά στην συνέχεια πέτυχαν στην καριέρα τους, αυτό μας δείχνει ότι η περίοδος μετά τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι μία εξαιρετική ευκαιρία προβληματισμού και αναστοχασμού. Καλό είναι τα παιδιά με ηρεμία να εξετάσουν όλες τις πιθανές τους επιλογές με στόχο να επιλέξουν την καλύτερη υπό τις περιστάσεις. Ακόμη και να επιλέξουν μία σπουδή η οποία εν τέλη να μην τους ταιριάζει, δεν είναι αποτυχία, αλλά μια συγκυρία η οποία θα τους βοηθήσει να αντιληφθούν ότι δεν ήταν η κατάλληλη επιλογή για αυτούς, άρα θα τους ωθήσει να βρουν τον δρόμο τους. Και το χειρότερο που μπορούν να κάνουν; Είναι ΄να μην κάνουν τίποτα΄. Στόχος εμάς τους σύμβουλους αλλά και τους γονείς είναι να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να εξετάσουν και εν τέλη να πάρουν αποφάσεις στις οποίες θα τους στηρίξουμε. Αρκεί να πιστεύουν στον εαυτό τους και οι επιτυχίες θα είναι προ των πυλών.